Strona używa ciasteczek (cookies). Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Czytaj więcej Akceptuję

Spis treści

Praca skrzyni biegów wiąże się z dużymi obciążeniami mechanicznymi różnych, współpracujących ze sobą mechanizmów. Dzięki zastosowaniu odpowiedniego oleju przekładniowego może ona służyć nawet przez setki tysięcy kilometrów przebiegu. Ważne, aby wymieniać olej odpowiednio często i wybierać produkt dostosowany do danego typu skrzyni biegów.

Skrzynia biegów – jak często wymieniać olej?

W skrzyniach manualnych wymiana oleju powinna odbywać się co około 100 tysięcy kilometrów przebiegu. W przypadku automatycznej skrzyni biegów należy zlecać tę czynność częściej — co 40 tysięcy km. Nie można też bagatelizować wycieków oleju, gdyż zawsze istnieje ryzyko, że są one skutkiem uszkodzenia skrzyni automatycznej bądź manualnej. Wybierając olej przekładniowy należy uwzględnić normę oleju SAE J306. Zgodnie z nią lepkość oleju definiuje się na podstawie klas: 70, 75, 80, 85, 90, 110, 140, 190 i 250. W Polsce, ze względu na określone warunki atmosferyczne, stosuje się najczęściej produkty klas od 70 do 90.

Dlaczego olej ulega zużyciu?

Zarówno w automatycznej, jak i w manualnej skrzyni biegów występują siły tarcia, które powstają na skutek oddziaływań mechanicznych pomiędzy przekładniami. W trakcie pracy olej może rozgrzać się nawet do 150 stopni Celsjusza, co oznacza, że nawet wtedy musi zachować swoje właściwości. Z tego też powodu nie stosuje się do smarowania skrzyń biegów oleju silnikowego. Warto też dodać, że w trakcie pracy skrzyni biegów manualnej i automatycznej do oleju uwalniane są niewielkie drobinki powstałe na skutek ww. tarcia. Z biegiem czasu olej traci swe właściwości, co wiąże się z koniecznością wymiany oleju przekładniowego.

Objawy degradacji oleju przekładniowego w skrzyni biegów

Doświadczony kierowca od razu wykryje, że olej w skrzyni automatycznej i manualnej wymaga wymiany. Objawia się to poprzez:

  • trudności w zmianie biegów, zwłaszcza w okresie zimowym,
  • charakterystycznym „rzucaniu” w przypadku skrzyni automatycznej,
  • głośniejszą pracę, tak w przypadku skrzyni manualnej, jak i automatycznej.

Na przyspieszenie zużycia oleju może wpłynąć gwałtowna jazda, prowadzenie auta z naczepą, jazda po trudnym, górskim terenie itd. Należy pamiętać, że bardziej wrażliwe na zużycie oleju są automaty, a nie ręczne skrzynie biegów.

Jaki olej do skrzyni biegów wybrać?

Dobór oleju przekładniowego powinien być zgodny z zaleceniami producenta konkretnych skrzyń biegów. Jeśli kierowca zauważa potrzebę zmiany oleju na inny, powinien taką uwagę zgłosić doświadczonemu mechanikowi. O jakości olejów przekładniowych decyduje ich marka i cena.

Tylko najlepszych producentów olejów stać na wprowadzanie produktów o ściśle określonych właściwościach. Jeśli kierowca dysponuje np. autem sportowym lub terenowym, powinien skorzystać z oleju do konkretnych skrzyń biegów o odpowiednich właściwościach jezdnych. W przeciwnym razie ulegną one wcześniejszej degradacji.

Podsumowując, kierowca chcący wymienić olej przekładniowy powinien nie tylko uwzględniać normę oleju i jego lepkość, ale też konkretne parametry dla wybranego typu skrzyni.

Powiązane wpisy: