Strona używa ciasteczek (cookies). Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Czytaj więcej Akceptuję

Nawet najlepszy pojazd samochodowy nie zadziała prawidłowo, jeśli znajdująca się w nim przekładnia nie będzie we właściwy sposób konserwowana. W takiej sytuacji nawet standardowa eksploatacja samochodu sprawi, że przekładnia będzie ulegać nadmiernemu zużyciu, a ryzyko awarii znacząco wzrośnie. Jak można temu zaradzić? Od wielu lat skutecznym rozwiązaniem są oleje przekładniowe dostarczane przez renomowanych producentów.

Oleje przekładniowe — jak często powinno się wymieniać płyn w aucie?

Nie sposób udzielić na to pytanie jednoznacznej, uniwersalnej odpowiedzi. Generalnie, częstotliwość wymiany oleju w samochodzie jest uzależniona od następujących czynników:

– wiek samochodu (im starszy model auta, oraz podzespoły się w nim znajdujące, tym częściej należy wymieniać olej przekładniowy),
– sposób eksploatacji (wymiana powinna odbywać się częściej w przypadku intensywnej jazdy na długich dystansach, niż w trakcie – sporadycznych, spokojnych przejażdżek),
– zalecenia udzielone przez producenta danego modelu pojazdu.

Zasadniczo jednak można stosunkowo często spotkać się z opiniami, zgodnie z którymi właściwą praktyką jest wymiana oleju mniej więcej co każde 80-110 tysięcy kilometrów przejechanej trasy.

To jeszcze nie jedyna reguła, o której warto pamiętać. Wymiana oleju przekładniowego to zadanie, które powinno się zrealizować po zakupie używanego auta. Dzięki temu zwiększamy szanse na to, że pojazd nie będzie narażony na niewłaściwą eksploatację podczas jazdy.

Oleje przekładniowe — jakie są klasy jakościowe?

Ważnym parametrem pozwalającym na ocenę tego, jakiej jakości jest dany olej przekładniowy i czy może on zostać wlany do danego modelu samochodu, jest klasyfikacja typu API GL.

Obecnie możemy wyróżnić dwie obowiązujące klasy jakościowe API.
GL-4 – charakteryzuje się bardzo dobrą ochroną przed korozją i dobrymi właściwościami przeciwzużyciowymi. Zalacane do skrzyń wykonanych z metali wrażliwych na korozję.
GL-5 – charakteryzuje się dobrymi właściwościami antykorozyjnymi i bardzo dobrymi właściwościami przeciwzużyciowymi. Zalecane do skrzyń pracujących w trudnych warunkach.

Klasyfikacja API GL to tylko jeden z czynników, który należy wziąć pod uwagę podczas wyboru oleju przekładniowego. Zakup tego płynu jest pozornie nieznaczącą decyzją, w rzeczywistości jednak wywiera bardzo ważny wpływ na pracę auta w przyszłości. Taki stan rzeczy oznacza, że konieczny jest wybór dobrej jakości płynu. Skuteczny olej przekładniowy oferuje m.in. producent Specol Lubricants — podmiot o wieloletnim doświadczeniu, który zbudował solidną markę w tym segmencie rynkowym.