Strona używa ciasteczek (cookies). Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Czytaj więcej Akceptuję

Spis treści

Zjawiska spalania stukowego mogą doprowadzić do poważnych awarii aut. Ryzyko to do niedawna występowało głównie w starszych modelach samochodów bowiem od 2022 roku każde nowe auto, powinno być wyposażone w czujnik spalania stukowego. Problem jednak powrócił w najnowszych silnikach benzynowych, gdzie przy niskich obrotach silnika może wystąpić zjawisko spalania stukowego LSPI.

Proces spalania stukowego

Aby zrozumieć przyczyny spalania stukowego, należy najpierw pojąć, jak działa silnik spalinowy oraz jaki jest związek między poszczególnymi czynnikami wpływającymi na jego pracę. Wiadomo, że w pracującym silniku, a dokładniej w jego poszczególnych cylindrach, cały czas dochodzi do niewielkich wybuchów mieszanki paliwowo-powietrznej, wywołanych iskrami ze świec zapłonowych. W momencie wybuchu tej mieszanki następuje spalanie detonacyjne. Innymi słowy, mieszanka paliwowa nie reaguje prawidłowo na działanie układu zapłonowego, powodując rozstrojenie silnika, objawiające się tępym stukaniem z cylindrów.

Zasada działania czujnika spalania stukowego

Silnik składa się z wielu elementów, których pracę kontrolują różnego rodzaju czujniki. Czujnik temperatury silnika, czujnik ciśnienia powietrza dolotowego czy czujnik temperatury płynu chłodzącego to tylko niektóre przykłady. Każdy z nich odpowiada za inne elementy oraz spełnia indywidualne zadanie. Awaria któregoś z nich (chociażby czujnika położenia wału korbowego) może przysporzyć wielu kłopotów każdemu właścicielowi pojazdu.

W silniku czujniki spalania stukowego znajdują się na zewnątrz bloku. Ich zadaniem jest rejestracja odgłosu stukania we wszystkich stanach pracy silnika w celu zapobieżenia jego uszkodzeniu. Czujnik spalania stukowego „słyszy” drgania bloku silnika spowodowane hałasem materiałowym i przetwarza je na sygnał napięciowy. Następnie są one filtrowane i analizowane przez odpowiedni sterownik. Czujnik spalania stukowego uszkodzony może dawać charakterystyczne objawy.

Zjawisko spalania stukowego LSPI

Zjawisko to jest stosunkowo nową koncepcją w branży motoryzacyjnej. Jest to pochodna spalania stukowego, z którą motoryzacja uporała się przy pomocy rozwoju technologicznego, wprowadzając silnik spalinowy o zapłonie iskrowym. Paradoksalnie rozwój technologiczny, a zwłaszcza miniaturyzacja, doprowadziły do ​​odrodzenia problemu spalania stukowego w postaci bardzo niebezpiecznego zjawiska zwanego LSPI (Low Speed ​​​​Pre-ignition), z grubsza tłumaczonego jako przedwczesny zapłon przy niskich obrotach silnika.

Konsekwencje spalania stukowego

Skutki niekontrolowanego zapłonu wyżej wymienionej mieszanki dla silnika mogą być katastrofalne. Płomień podczas spalania detonacyjnego rozprzestrzenia się szybciej i zazwyczaj mieszanka zapala się równomiernie, dostarczając dużo energii. Powoduje to chwilowe obciążenie tłoków, korbowodów i wału korbowego oraz podnosi temperaturę w komorze spalania.

Konsekwencją spalania stukowego LSPI jest przede wszystkim przyspieszone zużycie elementów układu korbowo-tłokowego (ruchomych mechanicznie części silnika), na które działają ogromne siły. Ponadto zjawisko LSPI może doprowadzić do całkowitego uszkodzenia jednostki napędowej.

Objawy awaria czujnika spalania stukowego

Objawy uszkodzonego czujnika spalania mogą zostać wykryte przez sterownik, który zidentyfikuje usterkę i przejdzie w tryb pracy awaryjnej. Warto pamiętać, że sprawdzanie czujnika spalania najlepiej dokonać w profesjonalnym zakładzie mechanicznym.

Oto niektóre objawy, które mogą wskazywać na awarię czujnika:

  • podświetlona kontrolka,
  • zapisany kod błędu,
  • mała moc silnika,
  • zwiększone zużycie paliwa.

Przyczyny uszkodzenia czujnika spalania stukowego

Wśród przyczyn uszkodzeń czujnika spalania stukowego można wymienić:

  • awarię wewnętrzną,
  • zwarcie,
  • uraz mechaniczny,
  • korozję.

Powiązane wpisy: