Oleje sprężarkowe do klimatyzacji samochodowych – nowe trendy i kierunki rozwoju

Oleje sprężarkowe stanowią wyzwanie technologiczne ze względu na ekstremalne warunki pracy kompresorów. Olej taki pracuje w bardzo wysokiej temperaturze jednocześnie mieszając się z gorącym powietrzem, co powoduje idealne warunki do jego utleniania, a w konsekwencji przyspieszonej degradacji.

Oleje sprężarkowe stanowią wyzwanie technologiczne ze względu na ekstremalne warunki pracy kompresorów. Olej taki pracuje w bardzo wysokiej temperaturze jednocześnie mieszając się z gorącym powietrzem, co powoduje idealne warunki do jego utleniania,
a w konsekwencji przyspieszonej degradacji. Szybka degradacja spowodowała konieczność wykorzystania surowców o odpowiednich parametrach. Zastosowanie baz syntetycznych okazało się dobrym rozwiązaniem. Ich zalety to:

  • nasycona budowa związków chemicznych, które wchodzą w skład baz syntetycznych, zwiększająca ich odporność na utlenianie i degradację w stosunku do baz mineralnych, w których występują również wiązania nienasycone; pozwala to na wydłużenie czasu pracy pomiędzy wymianami oleju,
  • wysoki wskaźnik lepkości oraz niższa temperatura płynięcia, dzięki którym rozszerza się zakres dopuszczalnej temperatury pracy, a zatem olej prawidłowo zachowuje się
    w wysokich temperaturach pracy, jak również niskich, zimowych temperaturach rozruchu,
  • wyższa temperatura zapłonu, co zwiększa bezpieczeństwo użytkowania, minimalizując ryzyko zapłonu par,
  • jednorodność chemiczna baz, która przekłada się na mniejsze odkładanie nagarów, blokowanie filtrów.

Dodatkowo podobnie jak w olejach mineralnych stosuje się odpowiednie pakiety dodatków uszlachetniających, których zadaniem jest głównie zwiększenie stabilności termicznej
i poprawa właściwości smarnych, co przekłada się na redukcję zużycia energii potrzebnej
do zasilania kompresora.

Specol podążając za światowymi trendami stworzył linię olejów do klimatyzacji samochodowych Compresso A/C. Są to produkty w pełni syntetyczne. W ramach linii produktów oferujemy oleje:

  • Compresso A/C PAO – produkowane na bazie polialfaolefin (PAO) oraz pakietu dodatków uszlachetniających. Są to oleje, które poza doskonałymi własnościami reologicznymi i stabilnością na utlenianie, charakteryzują się również bardzo niską przewodnością, co pozwala na ich zastosowanie w sprężarkach samochodów
    o napędzie elektrycznym oraz hybrydowym.
  • Compresso A/C POE – produkowane na bazie poliolestrów (POE) i pakietu dodatków uszlachetniających. Oleje wykazują bardzo niską przewodność, dzięki czemu mogą być zastosowane w sprężarkach samochodów o napędzie elektrycznym
    i hybrydowym. Charakteryzują się doskonałymi własnościami reologicznymi
    i stabilnością na utlenianie. Są przyjazne dla środowiska naturalnego.
  • Compresso A/C PAG – produkowane na bazie polialkiloglikoli (PAG) oraz pakietu dodatków uszlachetniających. Oleje charakteryzują się doskonałymi własnościami reologicznymi, stabilnością termiczną. Nie nadają się jednak do zastosowania
    w sprężarkach samochodów elektrycznych i hybrydowych, ze względu na higroskopijność i związaną z tym zwiększoną przewodność, która jest bardzo niepożądana – może dojść do przebicia i porażenia użytkownika.

Linia produktów Compresso A/C oferowana jest w szerokiej gamie klas lepkości. Każdy z produktów produkowany jest w wersji z barwnikiem UV lub bez.

Barwnik UV jest niezwykle pomocny przy serwisowaniu układu klimatyzacji, ale nie jest zalecany do zastosowania w sprężarkach samochodów z silnikiem elektrycznym lub hybrydowym, gdyż ze względu na zastosowane rozpuszczalniki może obniżać rezystywność, zwiększając ryzyko porażenia.

Compresso A/C POE i Compresso A/C PAG to produkty kompatybilne z nowym czynnikiem chłodniczym R1234yf, który jest obecnie stosowany w nowych instalacjach przez większość producentów samochodów.

Michał Świątek

Bibliografia:

[1] Synthetic Base Stocks Provide Benefis for Air Compressor Lubricants, “Lube Magazine” 2011 (December), No. 106, p. 19-21.

[2] Lubricating oil and dye in hybrid vehicles using electric A/C compressors, “Cool Change” 2013 (December), Issue 31.

[3] Being refrigerant ready – automotive workshops, “Cool Change” 2016 (October), Issue 42.

 

Niedziela Poniedziałek Wtorek Środa Czwartek Piątek Sobota Styczeń Luty Marzec Kwiecień Maj Czerwiec Lipiec Sierpień Wrzesień Październik Listopad Grudzień