Czym się różni olej syntetyczny, półsyntetyczny i mineralny?
Olej silnikowy jest jedną z najważniejszych substancji wpływających bezpośrednio na stan techniczny samochodu. Pozwala zredukować stopień eksploatacji różnych elementów silnika, a także ograniczyć zużycie paliwa. Dobór oleju silnikowego to bardzo ważna decyzja każdego kierowcy. W sklepach dostępnych jest wiele odmian oleju. Czym się różnią i jak wybrać wersję najlepiej dostosowaną do swojego auta?
Spis treści
- Proporcje składników bazowych
- Różny proces produkcji oleju
- Wysokiej jakości olej syntetyczny
- Olej mineralny do starszych aut
- Kompromis, czyli olej półsyntetyczny
- Poprawny wybór oleju silnikowego
Proporcje składników bazowych
Na rynku można aktualnie spotkać trzy podstawowe rodzaje olejów silnikowych: syntetyczne, półsyntetyczne i mineralne. Różnią się przede wszystkim proporcjami składników używanych do produkcji, które wspólnie są określane jako baza olejowa. W składzie można także znaleźć także dodatki uszlachetniające, które są dobierane do każdego typu oleju indywidualnie.
Różny proces produkcji oleju
Należy także zwrócić uwagę na sam proces produkcji. Oleje mineralne powstają poprzez rafinację, natomiast wersje syntetyczne są produkowane z połączenia wielu związków chemicznych, stanowiących komponenty bazowe. Mieszanki obu wymienionych rodzajów olejów są nazywane półsyntetycznymi.
Dzięki temu uzyskują właściwości pozwalające utrzymać silnik w czystości przed dłuższy czas i ograniczyć konieczność wymiany substancji na nową.
Wysokiej jakości olej syntetyczny
Olej syntetyczny jest odporny na niskie temperatury, w których nie traci swoich właściwości. Nie gęstnieje, dlatego ułatwia rozruch silnika w okresie jesienno-zimowym. Ma niską lepkość, dzięki czemu jest równomiernie rozprowadzany po wszystkich elementach silnika. Z tego względu oleje syntetyczne są powszechnie uważane za substancje wysokiej jakości. Stosowanie oleju syntetycznego jest polecane do aut o niskim przebiegu lub zupełnie nowych. Oleje syntetyczne mogą także działać skutecznie przy dużych naciskach, którym podlegają smarowane powierzchnie. Pozwala to zabezpieczyć silnik przed nadmiernym zużyciem.
Olej mineralny do starszych aut
Olej mineralny jest traktowany jako substancja najgorszej jakości. Najważniejszą cechą, którą się różni olej syntetyczny od mineralnego, jest lepkość. Jest on dużo bardziej gęsty ze względu na obecność składników, których nie można wyeliminować w procesie rafinacji. Należy do nich siarka oraz węglowodory. Tego rodzaju olej silnikowy jest tańszy niż syntetyczny, dlatego jest bardzo popularnym rozwiązaniem wśród użytkowników starszych aut z dużym przebiegiem. Z uwagi na dużą gęstość, stosowanie oleju mineralnego powoduje ograniczenie wycieków i ogólnego zużycia silnika. Może to jednak utrudniać rozruch silnika zimą, szczególnie podczas silnych mrozów.
Kompromis, czyli olej półsyntetyczny
Rozwiązaniem kompromisowym, łączącym zalety poprzednich jest olej półsyntetyczny. Jest produkowany na bazie odmiany mineralnej, ale zawiera domieszkę oleju syntetycznego. Pozwala na swobodną eksploatację samochodu bez negatywnego wpływu na jego stan techniczny, przy jednoczesnym ograniczeniu kosztów. Stosowanie oleju półsyntetycznego nie powoduje ryzyka wypłukania nagaru z silnika i zmniejszenia stopnia kompresji. Dlatego jest najlepszym wyborem do auta ze średnim przebiegiem, którego właściciel nie chce ponosić nadmiernych wydatków. Tego rodzaju substancja nie jest jednak zalecana dla pojazdów o dużym przebiegu, bo może doprowadzić do rozszczelnienia silnika.
Poprawny wybór oleju silnikowego
Podczas wybierania oleju należy bezwzględnie przestrzegać wymogów zamieszczonych w instrukcji obsługi. Olej zgodny z zaleceniami producenta będzie bezpieczny dla auta i jego silnika. Ponadto trzeba zwrócić uwagę na filtr cząstek stałych, który wymaga stosowania tak zwanych olejów Low SAPS, czyli niskopopiołowych. W przypadku wątpliwości należy skorzystać z pomocy specjalistów przed wymianą oleju. Dzięki prawidłowej konserwacji silnik będzie utrzymany w należytym stanie technicznym i auto będzie zawsze gotowe do jazdy.